zondag 26 oktober 2008

Woord van Brand


foto: Henk Veenstra

Vandaag, zondag 26 oktober, wordt het nieuwe boek van Anton Brand gepresenteerd. Het heet Liefdeknopen. Bericht van mijn ouders. De presentatie vindt plaats van 15.30 uur tot 17.30 uur in De Coendersborg, Coendershaag 1, Groningen. Denk aan de wintertijd: klok een uur terug anders kom je te vroeg! Tijdens de festiviteiten fungeert Douwe Draaisma als gastspreker; de muzikale leiding is in de vaardige vingers van pianist Hugo Huisman.

De schrijver over zijn boek:
“Tien jaar geleden overleed mijn vader, vijf jaar geleden volgde mijn moeder. Allebei hielden ze van verhalen. Voor mijn vader moest een verhaal waargebeurd zijn – geen fictie of verzinsel –, mijn moeder hield vooral van herinneringen, en die mocht je best een beetje opfleuren of aandikken, want juist herinneringen maken dingen echt. Over die waargebeurde verhalen en die herinneringen gaat het in Liefdeknopen, het boek dat ik over het leven van mijn ouders schreef.”

Douwe Draaisma op het buikbandje:
“Het geheugen, schreef Proust, werkt als een verrekijker. Anton Brand richtte de zijne op zijn ouders en haalde zo een verleden dichterbij dat hij liefdevol met ons deelt. Liefdeknopen is veel meer dan het intieme portret van déze ouders: Brand roept in zijn herinneringen de tijd van onze eigen ouders terug.”

Geen opmerkingen: