donderdag 4 december 2008

Mieke Maaike van het Noorden


Gisteravond was het een bijzondere bijeenkomst van de Dichtclub in Groningen – niet alleen had zeker de helft van de dichters gehoor gegeven aan de oproep van lid Stefan Nieuwenhuis om zijn (zelfmaakgedicht) in te vullen, ook was het de laatste keer dat Ellen Deckwitz aanwezig was als Dichtclublid (zij verhuist naar Utrecht), en aan het eind van de avond kreeg iedereen een presentje van de goedheiligman: de ‘poëtische thriller’ Schimmel, geschreven door Mieke Maaike van het Noorden.
Wie schuilgaat achter dit pseudoniem is niet bekend en derhalve onderwerp van wilde speculaties. In eerste instantie verdacht de gehele Dichtclub bovengenoemd lid Stefan Nieuwenhuis, maar die ontkende dermate overtuigend dat de meeste Dichtclubbers inmiddels niet meer geloven dat Stefan Nieuwenhuis en Mieke Maaike van het Noorden één en dezelfde persoon zijn. Coen Peppelenbos gokt op Die Toffe Gasten – maar ik, zelf één van Die Toffe Gasten, kan met de hand op mijn hart verklaren dat het bijzonder geestige boekje Schimmel niet door Die Toffe Gasten geschreven is. Anton Scheepstra wijst richting Herman Sandman; niet onlogisch, vind ik, al vraag ik me wel af waarom Herman er zo’n genoegen in schept om allerhande dichters op spectaculaire wijze om het leven te brengen. Volgens diezelfde Anton Scheepstra is Ronald Ohlsen in het boek een politiechef – ik heb de ‘poëtische thriller’ nog niet uit, maar volgens mij klopt dat niet, ik heb tot nu toe alleen maar gelezen dat Ohlsen door een politieman in de hoek werd gezet wegens brutaliteit.
Volgens het persbericht bij het boekje (een scan waarvan hierbij gaat als illustratie) is Schimmel te verkrijgen bij boekhandel Godert Walter. Ik denk dat ik daar vanmiddag maar eens binnen loop, om tussen neus en lippen te informeren wie Mieke Maaike van het Noorden is. Hopelijk spreekt men in die boekenzaak zijn of haar mond voorbij.
Ga ik nu gauw Schimmel uitlezen, want ik vind het niet alleen erg grappig, het is ook best spannend en ik ben zeer benieuwd whodunnit.

(wordt vervolgd)

1 opmerking:

Anoniem zei

Leuk om te lezen dat je het zowel grappig als spannend vond, dat was precies de intentie. En, viel het einde mee of tegen?