dinsdag 21 juni 2011

Literaire Trotski Quiz (53)


Die was snel opgelost zeg! We hebben het over de vorige quizronde, die al was afgelopen haast voordat hij begonnen was. Voor de controleurs onder onze bloglezers volgt hier de exacte vindplaats: E. du Perron – [Brief aan Menno ter Braak] 5 februari [1934]. Uit [eigenlijk: Van]: http://www.mennoterbraak.nl/tekst/braa002brie21_01/braa002brie21_01_0539.php
Gaan we nu over tot de nieuwe opgave. Een citaat uit een thriller, stammend uit de tijd dat de term literair nog niet zo aan inflatie onderhevig was als tegenwoordig, nu zelfs het meest onbeholpen geschreven spannende verhaaltje het epitheton “literaire thriller” meekrijgt. Ook het boek waaruit onderstaande tekst gelicht werd zouden we hier ter redactie geen literatuur willen noemen, wegens het ontbreken van de zogenaamde “diepere laag”, maar het is wel goed geschreven – zoals op te maken valt uit de geciteerde passage.
De vragen:
1. aan de pen van welke detectiveschrijver ontvloden onderstaande regels; en
2. aan welke oorspronkelijk Nederlandstalige roman (een thriller volgens het voorplat) werd onderstaande alinea ontleend?

Mijn eerste vermoedens dat het huwelijksbootje weldra op de klippen zou lopen, ontstonden toen Gerda een fase van sociale bewogenheid doormaakte, wat leidde tot een proletarische romance met een authentieke mao-stalinistische Antwerpse dokwerker. Dat hij met mijn vrouw sliep kon mij niet veel schelen, want ik geloofde nog in het Open Huwelijk, dat toen ook in de mode was. Let wel, jaloersheid was mij vreemd, maar het vervelende was dat die kerel vreselijke tafelmanieren had – hij bleef vaak eten – voortdurend Elvisplaten draaide en oeverloos marxistisch-leninistisch zeurde. Mijn tegenoffensief, opgebouwd uit ondermijnende menu’s (‘Vanavond eten we goelag’) – als geëmancipeerde detective zonder klanten had ik regelmatig keukencorvee – en snedige opmerkingen over het Partijcongres van 1956, boekte weinig resultaten, tot ik een portret van Trotski boven het bed hing. Het werkte als knoflook tegen een vampier.

Geen opmerkingen: