donderdag 4 september 2008

Literaire Trotski Quiz (11)


Nummer 10 bleek een eitje. Zal 11 moeilijker blijken? Hoe dan ook: ik zal niet veel gelegenheid hebben om spoedig te reageren op de ingezonden antwoorden, daar ik vrijdagavond, morgen dus, afreis naar een schier onbewoond gehucht in Friesland, dat model stond (het gehucht, niet de provincie) voor de buurtschap Limbus waarin mijn novelle Bokkenvla zich afspeelt, alwaar (in de buurtschap, niet in de novelle) ik, Kortsluiting-Groningen, mijn vakantie zal genieten in een van internet verstoken omgeving. Toch zal ik niet eenzaam zijn, want behalve in dat van de Verloofde zal ik in het gezelschap verkeren van de twee leukste poezen van de hele wereld: Setske de Haan en heur dochter Cissy. Ter ere van hullie een citaat over een kat.
De bij onderstaande tekst horende quizvragen:
1. wie schreef deze zinnen; en
2. uit welke oorspronkelijk Nederlandstalig literair werk is deze passage afkomstig?

Hij vreet bijvoorbeeld van mijn bloemen. Dat is kattelijk. Maar een normaal huisdier vlucht, als ik schimpend aankom. Hij niet. Mij aankijkend met ronde, koude ogen, graast hij door tot ik hem van de ruiker heb losgescheurd. Op de grond zetten is zinloos: hij wipt meteen terug en hervat zijn uittartende rauwkostkuur. Ik moet hem helemaal uit het vertrek brengen en elders opsluiten. Tijdens het transport hangt hij keihard en van kop tot nagel protestant in mijn handen: Trotzky, toen hij zich door de politie naar de trein liet dragen.

Geen opmerkingen: