zondag 9 mei 2010

Nieuwe Literaire Quiz (4)


Uit: Sybren Polet – ‘Syntetisch gedicht’. In: Konkrete poëzie (Uitgeverij De Bezige Bij, Amsterdam 1962). Zo luidt het correcte antwoord op de vorige aflevering van dit vrolijke spelletje. Goede antwoordgever Jürgen: proficiat! Ook vandaag weer poëzie die met boksen te maken heeft, afkomstig uit een pas verschenen bundel van een dichter die veel beter is dan zijn (on)bekendheid doet vermoeden.
De bijbehorende vragen:
1. wie schreef onderstaand gedicht; en
2. uit welke oorspronkelijk Nederlandstalige bundel is het afkomstig?

En altijd weer die zee.
Golven die het strand op hollen.
Wind die schuimt en knarst.
En zelf ben ik nergens.

Bokser die uit een stoffige bus stapt
om zich in een stoffig stadje
tot moes te laten slaan.

Waarna hij weer in de bus klimt
om thuis te kijken hoeveel
bloed er uit zijn lijf komt.

Tot mijn nek in het zand
en daar zand overheen
dat bezaaid is met schelpen
waar ik de zee weer in hoor.

1 opmerking:

Jürgen Smit zei

beste redactie - verlos me uit mijn lijden

kent u dat gevoel :
dat u een gedicht eerder gelezen hebt - maar er gewoonweg niet op kunt komen waar - laat staan dat u nog weet wie het geschreven heeft