donderdag 28 april 2011

Literaire Trotski Quiz (51)


De vorige quizvraag was nogal eenvoudig, getuige de zowel op facebook als blogspot razendsnelle inzending van het juiste antwoord: Herman Brusselmans – Van drie tot zes (Prometheus, Amsterdam 2011), pp. 183-184.
Nu dus maar weer een wat moeilijkere, zo schatten we in. Dit zijn de vragen:
1. welke literator schreef onderstaande regels; en
2. aan welke oorspronkelijk Nederlandstalig werk werd onderstaande korte passage ontleend?

Geen film heeft me zoveel emoties gegeven als het bij momenten vrij kitscherige Doctor Zhivago. Ik zag die film op de dag dat ik, na vijftien maanden te hebben gezeten, uit de gevangenis kwam. En de rol die Tom Courtenay speelde, een genadeloze Trotski, sprak me hevig aan, doordat ik me net had losgemaakt uit een benepen, extremistisch, intellectueel jongerengroepje. Dit was waar ik tegen was! Liever de kitsch dan dat (en ik denk het nog).

Geen opmerkingen: