vrijdag 29 oktober 2010

Hup Ramsey!


We kunnen het niet luid genoeg toejuichen: schrijvers die stelling nemen tegen de fascistische schoftenbende van Wilders. Waar onlangs Marc Reugebrink zijn woord een wapen tot verweer maakte, daar kiest nu Ramsey Nasr de frontale aanval. Gisteren publiceerde hij als Dichter des Vaderlands onderstaand gedicht in NRC-Handelsblad. (Wij zijn benieuwd hoe snel de rechtse meerderheid in het parlement haar democratische mombakkes zal afwerpen om het instituut Dichter des Vaderlands af te schaffen – uiteraard onder het mom van bezuinigen, want aan muilkorven doen ze niet, die dolle honden.)

Mijn nieuwe vaderland

Wie neerlands bloed in d’aders vloeit
van vreemde smetten vrij
wiens hart voor volk en orde gloeit
verhef uw zang als wij.
Vandaag zien wij weer één van zin
de vlaggen afgestoft.
Vandaag zet ik mijn feestlied in
voor vaderland en schoft.

Ik eer de leiders van mijn land.
Hun vlekkeloos parcours
leert mij wat macht vóór al verlangt:
’t geweten van een hoer.
Ik eer mijn leiders hemelhoog
en ’t hoogst zit een fascist
die u en mij zolang gedoogt –
zolang als hij beslist.

Beschermt gij, leiders, onze grond
waar vreemde adem gaat
gij die zo rein zijt, kerngezond
en zuiver op de graat.
Wij smeken om een harde hand
in aangewreven haat.
Behoud voor 't lieve vaderland
de blanke natiestaat.

Braakt uit, gij vrienden, vrij van zin
uw krop, uw kreet, uw gal.
Niets is taboe en niets te min
uw bagger minst van al.
Verneder dus wat u niet zint
sla stuk wat niet bevalt
laat zien hoe u dit land bemint
omhels het op zijn smalst.

Hoe klopt ons hart, hoe zwelt ons bloed
bij 't rijzen van dees’ toon.
Klonk ooit een zuiverder gemoed
een leger hart zo schoon?
Waar hoorde men die koekoekszang
voor volk en vaderland?
Dat was toen in het landsbelang
een heel volk werd verbrand.

Dood nu wat afwijkt van uw bloed
en van uw onderbuik.
Bewaar het niet, verdelg het goed
zodat dit land ontluikt.
Wie hier nog onze mildheid zoekt:
los op in brandend veen.
Waar elk verschil werd opgedoekt
zijn staat en burger één.

Wie neerlands bloed in d’aders vloeit
van vreemde smetten vrij
die fabel staat weer eens in bloei
in dwazen zoals wij.
Veel liever word ik door een volk
van hunnen aangerand
dan mee te gaan in deze kolk
van schoft en vaderland.

Ramsey Nasr

6 opmerkingen:

Countryman Ray zei

De eerste strofe van Nasrs gedicht lijkt sprekend op een drinklied uit het Wilde Westen dat ik gisteren op mijn blog plaatste. Heel opvallend. Lees: http://countrymanray.blogspot.com/2010/10/chin-chin.html en verbaas u over de gelijkenissen.

Anoniem zei

Volgens Nasr is een fascist iemand die onder andere de Nederlandse rechtspraak discrediteert (zei hij in P&W). In de praktijk hebben we de fascist niet nodig om de objectieve en zelfstandige rechtspraak in gevaar te brengen. Zie de wraking van de rechters in het proces Wilders.

Ik vind het gedicht van Nasr - zoon van een moslimvader en een katholieke moeder - niet echt goed. Het woord fascist is net een oude vliegtuigbom die per ongeluk afgaat waardoor de hele tekst ontploft. In het gezicht van de lezer. Meer afstand nemen van je woede levert meestal betere gedichten op. Gedichten ook die langer meegaan dan vandaag.

En Wilders? Die kun je beter bestrijden door hem het monopolie te ontnemen van de onderwerpen waar hij telkens op hamert.

(René)

Kortsluiting zei

@ René: Het feit dat de wrakingskamer het wrakingsverzoek heeft gehonoreerd bewijst nu juist het tegendeel van wat jij hier beweert.

Anoniem zei

Rechters stonden niet toe dat een getuige-deskundige door Moczkowicz werd gehoord. Aan de wijze mannen van de wrakingskamer konden ze niet onderbouwen waarom. Dat is de belangrijkste reden geweest om de rechters te wraken.

De schuld ligt kortom bij de rechters en bij niemand anders.

(René)

Anoniem zei

Rechters stonden niet toe dat een getuige-deskundige door Moczkowicz werd gehoord. Aan de wijze mannen van de wrakingskamer konden ze niet onderbouwen waarom. Dat is de belangrijkste reden geweest om de rechters te wraken.

De schuld ligt kortom bij de rechters en bij niemand anders.

(René)

Kortsluiting zei

Ja, en daarom werden die rechters van de zaak gehaald. En dat bewijst dat er sprake is van "objectieve en zelfstandige rechtspraak".